5 نکته مهم در طراحی سایت شرکتی که باید بدانید!
- تبلیغات اینترنتی
- خرداد 25, 1398
یک آژانس تبلیغاتی خوب به شما در رشد و توسعه کسب وکارتان کمک فوق العاده ای می کند. انجام بازاریابی و تبلیغات برای هر کسب و کاری، چه کسب و کار کوچک و چه کسب و کار بزرگ، امری ضروری و گریزناپذیر جهت دستیابی به موفقیت است. نمیتوان کسب و کار بزرگی را پیدا کرد که بدون انجام انواع روشهای بازاریابی و تبلیغات به موفقیت رسیده باشد. اکثر کسب و کارهای موجود نیز با علم به این قضیه همواره در حال انجام انواع روشهای تبلیغات و بازاریابی هستند و برخی از آنها به فراخور رشدی که در صنعت خود دارند گاه جهت انجام فرآیندهای بازاریابی و تبلیغات روی به استفاده از تخصص و تجربهی آژانسهای تبلیغاتی میآورند. یک آژانس تبلیغاتی خوب برای شما شعار تبلیغاتی مناسبی انتخاب خواهد کرد. برای تبلیغات شما برنامه ریزی می کند و در نهایت طرح و ایده مناسب کار شما برای تبلیغاتتان ارائه می کند. البته که انتخاب یک آژانس تبلیغاتی جهت انجام فرآیندهای بازاریابی و تبلیغات عمل منطقی و مفیدی است، اما در این بین آن چه که اهمیت دارد و نباید فراموش شود این است که شرکت باید در میان آژانسهای تبلیغاتی موجود، مناسبترینِ آنها را انتخاب کند. اما چگونه میتوان انتخابی صحیح و مناسب داشت؟ این نوشتار بر پاسخ این پرسش تمرکز دارد.
در ادامه به 12 نکته جهت انتخاب یک آژانس تبلیغاتی مناسب پرداخته خواهد شد. با توجه و دقت به این 12 نکته میتوان فرآیندِ انتخاب آژانس تبلیغاتی مناسب را با آگاهی بیشتر و به نوعی به بهترین شکل ممکن انجام داد.
مرتبط بخوانید: 10 گام برای ساخت یک برند موفق
پیش از هر چیزی، باید این نکته را مشخص کنید که چرا به دنبال آژانس تبلیغاتی هستید؟ از آژانس تبلیغاتی چه توقعی دارید؟ میخواهید چه کاری برای شما انجام دهد؟ بازاریابی آفلاین؟ بازاریابی آنلاین؟ تبلیغات محیطی؟ دقیقاً چه چیزی از آژانس تبلیغاتی میخواهید؟
اگر بدانید که در وهلهی اول چه چیزی از آژانس تبلیغاتی میخواهید انتخابی بهتر و شایستهتر خواهید داشت، زیرا برخی آژانسها در یک زمینه و برخی دیگر در زمینهای دیگر فعالیت بهتر و بیشتری دارند و شما با دانستن توقع خود از آژانس تبلیغاتی میتواند آژانسی متناسب با توقع و هدفتان را انتخاب کنید.
بدیهی است که آژانس تبلیغاتی در ازای دریافت حقالزحمه از شما برایتان فعالیت خواهد کرد. اما هر یک از این آژانسهای تبلیغاتی، با توجه به برخی عوامل، حقالزحمهی متفاوتی دارند. برای آن که بتوانید یک آژانس تبلیغاتی مناسب انتخاب کنید، باید حتماً میزان بودجهتان را مشخص ساخته و سپس با توجه به آن به دنبال آژانس تبلیغاتی باشید.
موردی دیگر که به هنگام انتخاب آژانس تبلیغاتی باید به آن توجه شود، مکان آژانس تبلیغاتی است. امروزه با توجه به آن که ارتباطات از طریق ایمیل و پیامرسانهای موجود صورت میگیرند، ضرورتی برای آن که آژانس تبلیغاتی حتماً در شهر شما باشد نیست. اما اگر گمان میکنید با ارتباط حضوری با آژانسِ تبلیغاتی بهتر رشتهی کار را در دست میگیرید و به اصطلاحِ عامیانهتر بهتر بر کار سوار هستید، میتوانید به دنبال آژانسی باشید که در شهر خود شما فعالیت دارد.
بهتر است اگر یک کسب و کار کوچک هستید، به دنبال یک آژانس بزرگ نباشید. یک آژانس کوچکتر برای کسب و کار کوچک شما کافی است و نیازی به سرویسهای گستردهی آژانسهای بزرگ ندارید. این امر زمانی مزیتِ خود را نشان میدهد که بدانید آژانسهای بزرگتر حقالزحمهی بیشتری از شما طلب خواهند کرد. اما اگر یک کسب و کار بزرگ هستید و میخواهید به طور گسترده تبلیغات و بازاریابی داشته باشید، همان بهتر که از خدمات یک آژانس بزرگ استفاده کنید.
مرتبط بخوانید: 33 نکته برای برندینگ در فضای مجازی
صرفاً نباید بر روی شهرت آژانسِ تبلیغاتی مورد نظر تمرکز کنید. در بلند مدت، آن چیزی که برای شما اهمیت پیدا خواهد کرد شهرت آژانس نیست بلکه تخصص آژانس است. سعی کنید پیش از انتخاب آژانس، نمونهکارهای آنها را بررسی کنید و ببینید که تا به چه میزان توانستهاند کار خود را به خوبی انجام دهند. مروری عمیق بر نمونهکارهای گذشته به خوبی به شما نشان خواهد داد که تخصص آژانس تبلیغاتی مورد نظر تا به چه اندازه است و آیا میشود بر روی آن جهت انجام احسنِ تبلیغات و بازاریابی حساب کرد یا نه؟
امروزه اکثر آژانسهای تبلیغاتی از یک وبسایت برخوردار هستند. به وبسایت آنها سر بزنید و آن را مورد بررسی قرار دهید. ببینید آیا وبسایت آژانسی که قرار است وظیفهی بازاریابی و تبلیغات شرکت شما را بر عهده گیرد در وضعیتی مناسب به سر میبرد یا خیر؟ آیا آنها در وبسایتی که دارند توانستهاند خودشان را به خوبی تبلیغ کنند؟ اگر این کار را نتوانستهاند انجام دهند به احتمال زیاد تبلیغات و بازاریابی شما را نیز به خوبی نمیتوانند انجام دهند.
این مورد اهمیت زیادی دارد. در بالا بر روی بررسی سابقهی کاری آژانس و در واقع نمونهکارهای آژانس تأکید شد. اما آن چیزی که در مورد هفتم مد نظر است این است که آژانس در گذشته مشتری یا مشتریهایی در ارتباط با زمینهی کاری شما داشته باشد. یعنی اگر زمینهی کاری شما X است، بهتر است که آژانس در گذشته فرآیند تبلیغات و بازاریابی شرکتهایی که در زمینهی X کار میکنند را انجام داده باشد. این امر به این دلیل مهم است که اگر آژانس پیشتر در زمینهی X، که همان زمینهی کاری شما باشد، کار کرده باشد، در حال حاضر تجربهای مناسب از زمینهی کاری شما خواهد داشت و به همین دلیل احتمال آن که بتواند توقعات شما را برآورده سازد زیاد خواهد بود.
در گیر و دار بررسی معیارهای آژانس مناسب، بد نیست به این نکته اشاره شود که بهتر است در شرکت شما یک نفر تصمیمگیرندهی نهایی باشد. این که هر فردی بخواهد نظرش در مورد آژانسِ تبلیغاتی مناسب را ارائه دهد و نظر همگان هم برابر باشد، نمیتوان دستآخر انتخاب آژانسِ تبلیغاتی را به خوبی انجام داد. به همین دلیل بهتر است یک نفر از نظرات کارکنان شرکت استفاده کند، ولی دست آخر او تعیین کند که کدام آژانس را باید انتخاب کرد.
مرتبط بخوانید: برندسازی چیست و چطور انجام می شود؟
سعی کنید به یک یا چند مشتری قبلی آژانس دسترسی پیدا کنید و از آنها در مورد رضایتشان از همکاری با آژانس مورد نظر پرسش کنید. این امر نیز در تصمیمگیری شما جهت انتخاب آژانس تبلیغاتی مؤثر خواهد بود.
در گفتگوی اولیهای که با آژانس دارید، زمینهی کاری خود را بگویید و بپرسید که برای زمینهی کاری شما چه ایدههایی جهت انجام تبلیغات و بازاریابی در سر دارند؟ ایدههای آنان را یادداشت کرده و با مشورت با یک کارشناس آنها را بررسی کنید. بدیهی است که ایدههای هر آژانسی که بهتر باشد، شانس آن آژانس جهت انتخاب توسط شما افزایش خواهد یافت.
امروزه هیچ کسب و کار بزرگ و هیچ شرکت بزرگی وجود ندارد که حضوری فعال و پررنگ در فضای اینترنت یا همان فضای آنلاین نداشته باشد. بایستی علاوه بر وبسایت آژانس، که در بالا به آن اشاره شد، بررسی کنید که آژانس در شبکههای مجازی تا چه حد فعالیت دارد؟ آیا از دنبال کنندگان فعال و مناسبی برخوردار است؟ بازخورد دنبال کنندگان را نیز میتوانید مورد بررسی قرار دهید.
برای انتخاب آژانسِ تبلیغاتی بایستی به مدت زمان همکاری نیز دقت کنید. این نکته را تعیین کنید که آیا به دنبال یک همکاری بلندمدت با آژانس هستید یا یک همکاری کوتاهمدت؟ این امر خصوصاً برای تعیین هزینههای شما کاربردی است. به عنوان مثال، در صورتی که یک آژانس از حقالزحمهی نسبتاً بالایی برخوردار است ولی در عین حال کارتان را به خوبی انجام میدهد، میتوانید با آن برای کوتاهمدت همکاری داشته باشید، اما همکاری با چنین آژانسی برای بلند مدت هزینهی گزافی روی دستتان خواهد گذاشت.
مرتبط بخوانید: نمونه جملات تبلیغی موثر
سخن آخر
سعی شد به مواردی که میتوانند جهت انتخاب صحیح یک آژانس تبلیغاتی مفید باشند پرداخته شود. برای انتخاب آژانس تبلیغاتی مناسب این موارد را مد نظر داشته باشید تا بتوانید فرآیند انجام تبلیغات و بازاریابی شرکت خود را به یک آژانس تبلیغاتی حرفهای بسپارید. در صورتی که تمایل دارید از خدمات پنتازوم برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کنید. برای مشاوره با ما تماس بگیرید شماره پشتیبانی : 09223896531.