داستان برند DHL : غول حمل و نقل!
- داستان برند
- شهریور 5, 1398
امروز در پنتازوم با شما هستیم تا داستان یکی از بزرگترین برند های فروشگاه اینترنتی دنیا یعنی برند آمازون را برای شما بازگو کنیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببرید.
آمازون یک شرکت تجاری است که مبنای کار آن و بازاریابی مرتبط به آن، تجارت الکترونیک می باشد. بنیان گذار آن شخصی به نام جف بزوس است که برند آمازون را در سال 1994 بنا نهاد. در اصل می توان گفت برند آمازون بزرگترین شرکت خرده فروشی در جهان است که فعالیتش بر کار با اینترنت تکیه دارد. این شرکت فعالیت اولیه خودش را با فروش کتاب های الکترونیکی آغاز کرد و در حال حاضر هر چیز قابل فروشی در این وب سایت پیدا می شود. برند آمازون در حال حاضر با ارزش 70.9 میلیارد دلار و در آمد 169.3 میلیارد دلار پنجمین برند با ارزش جهان در سال 2018 شناخته شده است.
مرتبط بخوانید: داستان برند رولکس
داستان راه اندازی برند آمازون
برند آمازون
جف بزوس که در بالا نام او را بردیم قبل از تاسیس برند آمازون با عنوان نایب رئیس در شرکت D. E. Shaw & Co مشغول به کار بود. در نهایت او از سمت خود بر خلاف صحبت هایی که رئیس شرکت، پدر و مادرش با او داشتند استعفا داد. سپس به سیاتل رفت تا با تمرکز بیشتری به کسب و کار خود بپردازد. بعد از مدتی جف برای ادامه فعالیت خود نیاز به سرمایه پیدا کرد بنابراین او از پدر و مادرش تقاضای کمک کرد؛ پدر و مادرش علیرقم میل باطنی خود به او مبلغ 43000 دلار سرمایه دادند در حالی که جف به آن ها گفته بود پروژه اش با احتمال 70 درصد با شکست مواجه می شود و گفته بود که به احتمال زیاد دیگر سرمایشان را نخواهند دید اما طبق آمار که دیدیم سرمایه آن ها و سهم آن ها از برند آمازون حدود 2300 برابر شد.
با سرمایه ای که جف دریافت کرد سهام شرکت Relentless.com را خریداری کرد و خواست تا برند خود را با این نام معرفی کند ولی از آن جا که واژه Relentless به معنی بی رحم می باشد دوستان وی با او مشورت کردند و به او گفتند که نام آن به نظر وحشتناک می آید و تأثیر خوبی روی مشتریان نخواهد گذاشت و بهتر است که نام آن را عوض کند؛ بنابراین جف نام این وبسایت را به آمازون تغییر داد.
مرتبط بخوانید: داستان برند شنل
انتخاب اسم آمازون
از آن جا که در حروف الفبای انگلیسی و لاتین حرف اول با A آغاز می شود جف در فرهنگ نامه های مختلف به دنبال پیدا کردن اسمی بود که اول ان با A شروع شود. هنگامی که به کلمه امازون رسید شگفت زده شد زیرا می دانست که دنیا از جنگل های آمازون به عنوان جایی عجیب و غریب و پر از شگفتی یاد می کنند و این دقیقاً همان چیزی بود که جف می خواست و انتظار داشت تا آینده تجارت و برند خود به سمت آن حرکت کند. از جهتی دیگر بزرگترین رودخانه دنیا در جنگل آمازون قرار دارد و هدف جف بزوس نیز داشتن بزرگترین وبسایت در کل فضای وب بود؛ بنابر این دلایل برند آمازون شروع به شکل گرفتن کرد.
لوگوی برند آمازون
برند آمازون
از دیگر موارد جالب راه اندازی این شرکت می توان به لوگوی آن اشاره کرد. لوگوی این شرکت بعد از 5 سال از آغاز فعالیت آن طراحی شد. در این لوگو دیده می شود که یک فلش از حرف A تا حرف Z کشیده شده است که این پیام را به بیننده منتقل می کند که در این برند هر چیزی را که در رابطه با آن فکر می کنید وجود دارد. اگر به حالت فلش نیز دقت کنید متوجه خواهید شد که نشان دهنده یک لبخند است و می توان گفت که ضامن رضایت افرادی است که از این برند محصولات مورد نیاز خود را خریداری می کنند.
مرتبط بخوانید: داستان برند سامسونگ
شرکت های تحت نظر آمازون
برند آمازون و الکسا
سایت الکسا در سال 1996 ساخته شده است. وظیفه این سایت این است که اطلاعات مرتبط در رابطه با ترافیک وبسایت های دیگر را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد و رتبه این سایت را در بین 30 میلیون وبسایتی که در جهان وجود دارد نشان می دهد. جف بزوس در سال 1999 سهام این سایت را خریداری کرد و آن را زیر مجموعه برند آمازون قرار داد. در حال حاضر الکسا در فضای وب سالانه حدود 7 میلیون نفر بازدید کننده دارد و برای آمازون به تنهایی حدود 380 میلیون دلار سوددهی داشته است.
2 . نیویورک تایمز
برند آمازون و نیویورک تایمز
جف بزوس در سال 2013 از اقدامات چالش برانگیزی که انجام داد خریدن نشریه نیویورک تایمز و تمام نشریاتی بود که به آن تعلق داشت. هزینه ای که برای انجام این کار پرداخت شد رقم باور نکردنی 250 میلیون دلار بود که باعث شد جف بزوس در صدر اخبار آمریکا و جهان قرار گیرد. بعد از این اتفاق جالب این نشریه با هدف بندی و برنامه ریزی مناست با سرعت بسیار زیادی شروع به پیشرفت کرد و نشریات آن 3 برابر بیشتر از قبل به فروش رفت و این نشریه هم به نوبه خود سوددهی زیادی برای برند آمازون به ارمغان داشت.
3 . Blue Origins
برند آمازون و Blue Origins
یکی از علاقه هایی که جف بزوس از زمان کودکی داشت این بود که تبدیل به یک کارآفرین فضایی شود. او از زمان بچگیش به این موضوع معتقد بود که در آینده بشریت دیگر فقط در زمین نخواهد بود و انسان می تواند به غیر از زمین مکان های مناسب دیگری نیز برای خود پیدا کرده یا مهیا کند. علاقه مندی او به این گونه موضوعات در دوران نوجوانی و جوانی از بین نرفت و یکی از مهم ترین کار هایی که او در سال 2007 در برند آمازون انجام داد، اعلام آمادگی برای خرید سهام در شرکت Blue Origins بود. از مهم ترین دستاورد هایی که این شرکت داشت راه اندازی خط تولید موشکی است که قابلیت استفاده مجدد را دارد.
کتاب خوان های کیندل
برند آمازون و کیندل
برند آمازون در سال2007 اولین نسل از کتاب خوان های الکترونیکی با نام کیندل را روانه بازار کرد. از قابلیت های مهم این کتاب خوان می توان به خرید کتاب، دانلود و خواندن آن به صورت اتوماتیک اشاره کرد. پس از آن در 2011 تبلت کیندل فایر را روانه بازار کرد و در همان سال نسخه آپدیت شده آن را به صورت اچ دی به بازار ارائه کرد.
امیدواریم مطلب امروز ما در خصوص برند آمازون برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که برای محصول و یا خدمات خود نیاز به برنامه ریزی برای برندسازی و تبلیغات اینترنتی داشته باشید، با ما تماس بگیرید. شماره پشتیبانی:09223896531