چطور می توان ارزش برند را تعیین کرد؟
- آموزش برندسازی, برند های موفق, برندسازی, کسب و کار
- دی 9, 1396
برند مشهور سامسونگ ، در جدیدترین رتبهبندی موسسه اینتربرند، عنوان ششمین برند برتر جهان را بدست آورده است. این برند با هویت، با ۹ درصد افزایش نسبت به سال گذشته با ارزشی معادل ۵۶.۲ میلیارد دلار در جایگاه ششم جهان قرار دارد.
سامسونگ با ملیتی ، کره ای از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ در فهرست اعلامی موسسه اینتربرند همواره بین ۱۰ برند برتر جهان ،بوده است . که این موضوع رشد مداوم ارزش برند مشهور سامسونگ و پیشرفتهای دائمی این شرکت را به عنوان یک شرکت جهانی و بین المللی، نشان میدهد. در راستای موضوع برند و برند سازی می خواهیم به معرفی این برند معتبر بپردازیم. همراه پنتازوم باشید.
جالب است بدانید:بازاريابی اينترنتی كالاهای لوكس
موسس برند مشهور سامسونگ
لی بیونگ چول: بزرگ ترین شادی تحقق یافتن هدف ها است.
لی بیونگ چول ، مؤسس سامسونگ و فرزند یک خانواده ملاک و ثروتمند ، پس ازدریافت ثروتی که پدرش برایش به ارث گذاشته شده بود یک آسیاب برنج خریداری کرد. این کار برایش ثمری نداشت لذا تصمیم گرفت کسب و کاری را از طریق کامیون های بارکش شروع نماید. لی بیونگ چول به دانشگاهی به نام واسدا در توکیو رفت، ولی در آنجا نیز ،تحصیلات خود را نیمه تمام گذاشت. پس ازگذشت ده سال سامسونگ آسیاب های آرد و محصولات شیرینی پزی تولید می کرد که بعد از آن این شرکت با رشدی بسیار سریع مواجه و با مشارکت عده بیشتری اداره گردید و به یکی از 10 شرکت بزرگ کره تبدیل شد. لی بیونگ چول شرکت سامسونگ را در سال 1938 تأسیس کرد. او یک وطن پرست دو آتشه بود و برای پیشرفت وطن خویش دست به هر کاری دست میزد او برای بنیان گذاشتن اين شرکت بار ها و بارها مورد ستایش قرار گرفت.
از سال 1958 روند کاری ، سامسونگ رو به ترقی گذاشت، و در صنایع دیگری از جمله صنایع کشتی سازی، صنایع تولید مواد شیمیایی، رسانه، امور مالی ، حسابداری و بیمه گسترش یافت. در سال 1969 شرکت برند سامسونگ الکترونیک ،به عنوان فرزند اين گروه پا به عرصه گذاشت که کار اصلی آن ،تولید لوازم الکترونیکی از قبیل تلویزیون، ماشین حساب، یخچال، کولر و ماشین لباسشویی و غیره بود.تمرکزبیشتر، شرکت سامسونگ الکترونیک بيشتر بر روي ساخت تلويزيون بود و اولين تلويزيون سياه و سفيد سامسونگ در سال ۱۹۷۰ براي فروش وارد بازار شدو در 1980،اين شرکت شروع به ساخت تلويزيون هاي رنگي، کامپيوترهاي شخصي و ضبط صوت کرد.
در دهه 1980 ،لی کان هی رییس و مدیرعامل اين برند مشهور به دنیا معرفی گردید.وی با ثروت ۲/۷ میلیارد دلار ،صدمین میلیاردر جهان است. او پسر موسس اين شركت ، لیبیونگ چول است و ثروت اولیه خود را از پدرش به ارث برده، ولی برای میلیاردر شدن تلاش فراوانی کرده است، گرچه او سومین فرزند پسر موسس بود، اما پدرش نسبت به دو فرزند اولش اعتماد نداشت.لذا پادشاهی برند سامسونگ به او سپرده شد.
مرتبط بخوانید: مشاوره برندینگ (Branding)
سامسونگ در زبان کره ای به معنای «سه ستاره – سه به معنای توان و بزرگی و ستاره به معنای جاودانگی » می باشد. این شرکت دردهه بعد ، در صنایع سنگین، صنایع شیمیایی و پتروشیمی و ساخت کشتی، راهی بازار صنعت شد.تا بدان جا که ، محصولات این برند مشهور در دهه 1980 توانست به بازارهای جهانی راه یابد.
این مجموعه در سال 2010 توانست 220 میلیارد دلار سود کسب کند که این میزان سود، دو برابر درآمد سرانه ملی کشورهایی چون قطر، کویت، مراکش و عراق است جالب است بدانبد ،اگر برند سامسونگ را یک کشور در نظر بگیریم ،بر اساس آمارهای سال 2006 ،رتبه 35 در بزرگترین اقتصادهای بزرگ جهان را بدست می آورد.
اخیراً اين كمپاني، توانسته به یکی از بزرگترین و متخصص ترین ،شرکت های فناوری و تکنولوژی در دنیا تبدیل شود. شمار کارکنان این شرکت در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۴۲۷٬۰۰۰ نفر اعلام گردیده که شامل مجموعه ای از ۸۰ شرکت است، و بزرگترین مجموعه تجاری-صنعتی در کره جنوبی به حساب می آید. شناخته شده ترین شرکت های زیرمجموعه آن عبارتند از:
دفتر مرکزی این برند مشهور در شهر سامسونگ، در سئول کره جنوبی قرار دارد و سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله می شود. در سپتامبر 2015 نیز، دفترِی شبیه به معکب روبیک در دره سیلیکون ساخته شد. ارزش این اقامتگاه 300 میلیون دلاربراورد گردیده و اين كمپاني را به قدرت بزرگ در دره سیلیکون بدل کرده است.
دفاتر اين شركت ، در یک یا چند ساختمان خلاصه نمی شود بلکه ، هشت شهر از شهرهای کره جنوبی را به نام شهرهای دیجیتالی سامسونگ در اختیار دارد. در این شهرها کارمندان مشغول به فعالیت و کارمی باشند. این شهرها دارای بانک، بیمارستان، ورزشگاه، رستوران و شهربازی هستند. رفت و آمد میان این هشت شهر همانند رفت و آمد میان دو کشور است. همه خودروها و افرادیی که به و از این شهرها وارد و خارج می شوند تحت بررسی و بازرسی قرار می گیرند. وهیچ گونه موبایل، دوربین، لپ تاپ یا کارت اعتباری از شرکت خارج نمی گردد. هر وسیله ای که در این شهرها استفاده می شود مختص همین شهرهاست.
کارمندان جدید در سامسونگ نه تنها در زمینه فنی بلکه درباره انجام کار گروهی نیز آموزش می بینند . شعار کارکنان اين برند معتبر، این است:” به برند سامسونگ افتخار می کنیم”
مرتبط بخوانید: 10 برند لوازم آرایشی برتر دنیا
اين شركت، امکانات بسیاری از جمله خانه های گرانقیمت و مدارس ویژه برای فرزندان کارکنان ،فراهم کرده است .و کارمندان آن از سطح زندگی بالایی برخوردارند. سود برند سامسونگ از سود برند هایی های مانند مایکروسافت، گوگل و اپل نیز بیشتر است. همچنين دارای 50 هزار پژوهشگر است. این تعداد برابر با همه پژوهشگران در همه زمینه ها در کشور مصر و دو برابر تعداد پژوهشگران در اردن است.
شعارهای سامسونگ از ابتدای بنیانگذاری تا کنون، بر پایه ی توجه به نیروی انسانی، کمک اقتصادی به مردم وجامعه و علم و تجربه، استواربوده است. مدیراین شرکت معتقد است، موقعیت اين برند مشهور متکی به پنج ارزش است: فرهنگ و وحدت ،کیفیت، خلاقیت و رقابت. در سال ۱۹۹۳، مدیرعامل شرکت برنامه هویت بخشی جدیدی را در پنجاه و پنجمین سالگرد پایه ریزی این شرکت معرفی کرد. بر اساس گفته های وی ،این شرکت نیازمند آن است که بازتابهای اخلاقی و اجتماعی را در صدر اصول کاری خود قرار دهد. شرکتهایی که پایبند به حس اخلاق مداری نمی باشند، قادر به تولید محصولات با کیفیت و کمیت مناسب نخواهند بود زیرا از مشتریان و خواسته های آنان درک روشنی ندارند. در سامسونگ هر تغییر به عنوان یک فرصت تلقی می گردد و به افراد امکان و اجازه اشتباه کردن داده می شود به شرط آنکه آن اشتباه مستند و مکتوب شده و دیگر تکرار نشود. جدیدترین پایه های این شرکت بر طبق گفته های مدیریت بر پايه اخلاق و قانون، احترام به ذینفعان و مشتریان و پذیرش مسئولیت اجتماعی می باشد.
بيشترآشنا شویم:دیجیتال مارکتینگ و مواردی که باید حتما بدانید!
اهداف لی کان هی مالک اين شرکت، در ده سال آینده بسیار فراگیر و گوناگون است . وی بر این باور است که تنها راه بقا، چیزی جز تبدیل شدن به یک شرکت درجه اول و عالی رتبه نیست. وی براین باور است، که تغییرات در ۱۰ سال آینده بدون شک بیش از تغییرات ۱۰۰ سال گذشته خواهد بود، همان گونه که تغییرات ۱۰۰ سال گذشته بیش از نیم قرن گذشته تاکنون بوده است. اومعتقد است در قرن بیست و یکم هیچکس به تنهایی نمی تواند رشد یابدو روند تغییرات بزرگی را برای دنیا پیش بینی می کند.
بر اساس یک داستان قديمی، يکي از اولين تلفن های همراه سامسونگ که در سال ۱۹۹۵ ساخته شد به درستي کار نمی کرد. وقتی رييس سامسونگ متوجه اين جریان گردید، از کارخانه ساخت تلفن ها بازديد و ظاهراً کل موجودی گوشی ها را با آتش از بین برد. بسیاری از شهروندان کره به لی بیونگ چول افتخار میکنند و او را یک پیشگام میدانند. او کسی بود که مدیریت نوین را پایه گذاشت و اگر او نبود هم اکنون اين شركت نیز وجود نداشت.
از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم. در صورتی که شما صاحب کسب و کاری هستید که در زمینه برندسازی نیاز به مشاوره و اجرا دارید، حتما با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان اولیه ما استفاده کنید. شماره پشتیبانی برای مشاوره برندینگ : 0922896531 . آرزومند توفیق شما در کسب و کارتان هستیم.