عکاسی صنعتی
- طراحی و گرافیک, عکاسی, ویژه
- تیر 14, 1397
عکاسی تبلیغاتی (Advertising photography)، شاخهای از عکاسی است که عکاس از محصولات، کالاها، تولیدات و خدمات افراد یا شرکت ها عکس برداری میکند. در واقع هر نوع عکسی که در زمینه معرفی ، تبلیغ یا فروش محصولی باشد جزء عکاسی تبلیغاتی محسوب می شود. درخواست دهندگان این سبک از عکاسی صاحبان مشاغل ، تولید کنندگان ، کسب و کارهای تبلیغاتی، مدیران و طراحان وب سایت ها و طراحان صنعتی و بسیاری دیگر از افراد و ارگان ها می باشند. در این کار، هر چقدر عکاس تبلیغاتی اطلاعاتش درباره سفارش عکس تبلیغاتی بیشتر باشد، موفق تر خواهد بود. گرفتن عکس های تبلیغاتی ، در واقع به منظور کمک به کسب و کارها و بالا رفتن فروش محصول و آشنایی مردم با این محصولات است .از این عکس ها به طور گسترده ای در رسانه هایی مانند تلویزیون، روزنامه ها ، مجلات ، خبرنامه ها ، کتاب ها و وب سایت ها استفاده می شود .
عکاسی تبلیغاتی : ایده پردازی
اولین عکس های تبلیغاتی را شاید بتوان در غارها و محل زندگی انسان های اولیه دید. نقاشی و نوشته هایی بر روی سنگ ها مانند تصاویر شکار، پرورش حیوانات و اهلی کردن حیوانات وحشی، همگی نمونه تبلیغات تصویری از انسان اولیه بوده است. چنانچه انسان کنونی و هم عصر ما دیگر بار، باز به هزاران سال قبل رجوع کند بی شک به قدرت بیان اهداف و جلب اطرافیان گذشتگان پی می برد که فقط با زبان تصویر بوده است، اما در زمان حال دیگر سطوح نوشتاری آن چنان که باید و شاید دیگر توان جلب توجه بینندگان را ندارد، امروزه عکاسی تبلیغاتی را شاخه بسیار جذابی از عکاسی نام میبرند به همین دلیل یک عکاس تبلیغاتی حرفه ای باید بتواند درباره آن تفکر کرده و با ایده های خلاقانه و سلایق خود را در عکس پیاده سازد . اگر عکاسی تبلیغاتی را با دیگر حوضههای عکاسی مقایسه کنیم میبینیم که تقریباً در هیچ یک از شاخههای عکاسی به اندازه عکاسی تبلیغاتی نظرات سفارش دهنده در کار دخیل نیست.
مرتبط بخوانید: برندسازی چیست و چطور انجام می شود؟
یک عکاس تبلیغاتی با در اختیار داشتن ابزارها و فضای مناسب برای این کار و به وسیله خلق بی عیب و نقص ترین عکس، تا حد زیادی شما را می تواند به موفقیت نزدیک کند. ابزارهای مهم در این نوع از عکاسی فلاش ها یا چراغ های متنوع که با آن ها همه جا را نور پردازی کرده و باید علاوه بر شناخت نور ها بتوان فیلم ، دوربین ، سه پایه مناسب و لنز نیز در اختیار باشد. لازم به ذکر است در صورتی که سفارش دهندگان نیز حرفه ای باشند و بتوانند بعضی مسائلی مثل چیدمان زاویه ها و دکوراسیون را تنظیم کنند ، عکاس می تواند تمرکز بیشتر را روی نور پردازی و زیبایی نور و رنگ صحنه کند تا بتواند عکس حرفه ای تری را تحویل آن ها بدهد. همچنین اگر موارد قابل قبول مشتریان در عکاسی تبلیغاتی در نظر گرفته شده باشد و عکاس بتواند این سلایق را شناسایی نموده و در پروژه ها رعایت نماید، تبلیغات نهایی موفق تر و تأثیرگذارتر بوده و منجر به فروش بیشتری برای مشتریان می گردد. در واقع در صورتی که عکاس تبلیغاتی بتواند ذوق و علاقه مورد پسند مشتری یا درخواست کننده را تحت تأثیر قرار دهد، فرآیند سفارش عکاسی تبلیغاتی با موفقیت به انجام می پذیرد.
یکی دیگر از مسائلی که در موفقیت عکس تبلیغاتی در کسب و کارها بسیار اهمیت دارد این است که عکاس بداند سفارش عکاسی تبلیغاتی برای چه منظور و در کجا استفاده خواهد شد. مثلاً عکسی که برای استفاده در یک بیلبورد است با یک عکس در کاتالوگ متفاوت است. در عکسی که برای یک بیلبورد گرفته میشود و در کنار اتوبان نصب میشود راننده با سرعت تمام از کنار آن عبور میکند و فقط چند ثانیه وقت هست که عکس تأثیر خودش را بگذارد و وقتی برای تمرکز و دقت بیشتر نیست. درحالیکه در کاتالوگ خواننده وقت کافی دارد که یک پاراگراف را مفصلاً در مورد مزایای محصول ما مطالعه کند و سپس عکس را با دقت تماشا کند. بنابراین عکاسی تبلیغاتی حرفه ای یک علم و هنر است که باید به بهترین شکل ممکن و با توجه به شرایط و هدف کار انجام گیرد.
از موارد دیگر که بسیار حائز اهمیت است توانایی سازگاری، کنترل شرایط و خلاقیت در شخصیت عکاس می باشد. یک عکاس تبلیغاتی حرفه ای باید دارای توانایی مقابله با موقعیت های استرس زا و شلوغ را داشته باشد. همچنین فردی بسیار با انگیزه و با دارای اعتماد به نفس بالا در جهت ارتقای خود و کار خود باشد. و نیز مهارت های ارتباطی خوب داشته باشد. تسلط کامل به نرم افزار های گرافیکی، ویرایش عکس و نرم افزارهای مدیریتی نیز امری مهم است. همه این موارد نشان از خلاقیت و هوشمندی در فرد عکاس را دارد. در حقیقت عکاس تبلیغاتی با تولید تصاویر و با طرح و عکس های خود نقش یک بازاریاب را برای شرکت مربوطه اجرا می کند و باعث فروش هر چه بیشتر محصول می گردد.
عکاسی تبلیغاتی : تبلیغات یک باغ وحش
مرتبط بخوانید: عکاسی صنعتی چیست؟!
در عکاسی تبلیغاتی بر خلاف عکاسی صنعتی، سعی بر این است تا اجناس، محصولات و خدمات در بالاترین حد ممکن و برای تاثیرگذاری بیشتری ، به نظر برسند، تصویری فوق العاده از محصول یا هدف ، ویژگی این نوع عکاسی به شمار می آید و درک هنری و صحیح عکاس از یک نمایش زیبا و ایده پردازی مربوط به کاربرد محصولات، تاثیر بسزایی در فروش بیشتر و موفقیت محصولات دارد. اما در عکاسی صنعتی ما از یک محیط یا فضای یک شرکت یا کارخانه، و وسایل و افراد مربوط به آن و غیره عکاسی میکنیم. هدف از این عکاسی به نوعی مستند کردن یک دوره یا یک فضای خاص است. در عکاسی تبلیغاتی اصلاً مهم نیست که کار مستند باشد. حتی میتوانیم صحنه آرایی کنیم. عکاس تبلیغاتی با تولید تصاویر و با طرح و تصویر خود نقش یک بازاریاب را برای شرکت مربوطه اجرا می کند. بسیاری از عکاسان تبلیغاتی ، محیط و شرایط مخصوص به کار خود را دارند .یعنی اغلب استودیو عکاسی خود را دارند و در کنار دیگر کارهای خود سفارش های تبلیغاتی نیز می گیرند.
بدون اغراق میتوانیم عکاسی را مهمترین عنصر در تبلیغات عنوان کنیم. اگر یک نویسنده برای یک تیتر ساعتها وقت صرف کند، باز هم اولین چیزی که نظر بیننده را جلب میکند عکس است نه تیتر. همچنین تنها عکس است که وقتی فرد از سایت خارج میشود، باز هم در ذهنش باقی خواهد ماند. عکاسی تبلیغاتی میتواند در پوستر، بیلبورد، آگهیها و مجلات استفاده شود. عکاسی تبلیغاتی میتواند یک عکس بسیار ساده از یک مدل یا محصول باشد و یا عکسی پیچیده که ساعتها وقت برده است. در هر یک از این حالات برنامه ریزی برای عکاسی تبلیغاتی بسیار مهم است. از جمله راه کارهای مهم برای موفقیت این نوع از عکاسی در کسب و کار می توان به موارد زیر اشاره نمود.
برای انجام عکاسی تبلیغاتی موفق، ابتدا عکاسان باید یک جلسه گفتمان با مشتری برگزار کنند و در مورد اهداف و آنچه سفارش دهنده از عکاسی تبلیغاتی میخواهد، صحبت کنند تا مشتری بعد از تحویل عکسهای تبلیغاتی، متعجب نشود. با این کار اهداف و خواسته های سفارش عکاسی تبلیغاتی مشخص شده و عکاس تبلیغاتی و مشتری به اصطلاح به توافق خواهند رسید. بدین ترتیب این توافق کمک فوق العاده ای به موفقیت در این کار خواهد کرد.
عکاسی تبلیغاتی : حوزه مواد غذایی
اینکه بدانید سفارش دهنده میخواهد در کجا و برای چه منظور از عکس تبلیغاتی استفاده کند، بسیار حائز اهمیت است. اگر قرار باشد از عکسهای تبلیغاتی در تبلیغات گستردهای استفاده شوند، ممکن است روند کار متفاوت شود، زیرا سایز و ادیت عکس هم با توجه به مکان قرار گیری متفاوت خواهد بود مثل سایت، مجله، بیلبورد و … .
یک عکاس تبلیغاتی حرفه ای با در نظر گرفتن همه جوانب و آماده سازی طرح از عکس های تبلیغاتی مورد نیاز، جزئیات طرح و تنظیم نور شروع می کند، اگر طرحی داشته باشید و آماده سازی را درست انجام دهید، در طول پروژه با آرامش و بدون استرس میتوانید کار کنید و کیفیت بالاتری داشته باشید.
اختلاف نظر زمانی شروع میشود که عکاس میخواهد بدون نظر پرسیدن از مشتری با سلیقه خود عکاسی تبلیغاتی را انجام دهد. در صورتی که با کمی صحبت و هم فکری میتوانید به ایده خوبی از فکر و آنچه مشتری در ذهن دارد، برای عکاسی تبلیغاتی برسید. ابتدا با ذهن و فکر مشتری آشنا شوید و سعی کنید درباره کیفیت عکاسی تبلیغاتی و آنچه در انتهای کار خواهد دید، صحبت کنید. از او بخواهید اگر نمونه کاری از عکاسیهای تبلیغاتی نزدیک به فکر خود دارد، به شما نشان دهد. هرگز با سلیقه خود کار را انجام ندهید، زیرا هیچ وقت شما نمیتوانید ذهن مشتری را بخوانید.
عکاسی تبلیغاتی : حوزه جواهرات
مرتبط بخوانید: 15 ایده خلاقانه تبلیغات که باید ببینید!
در آخر باید بگوییم در دنیای امروزه، با رشد صنعت و تولیدات و به طبع ایجاد برند های گوناگون ، صاحبان مشاغل ، کسب و کار و صنایع تجارت و فروش بر آنند تا خدمات و محصولات خود را در جهت هرچه بهتر دیده شدن و تبلیغ آن به نمایش بگذارنند، و این مهم جز با وجود عکس های تبلیغاتی امکان پذیر نیست. برای انجام عکاسی تبلیغاتی حرفهای باید طرح و ایده خوبی از قبل بسازید و با برنامهریزی پیش بروید. همانگونه که اشاره گردید عکاسی تبلیغاتی شاخه بسیار جذابی از عکاسی است به شرط آنکه عکاس بتواند تفکر و سلایق خود و مشتری را در سفارش عکاسی تبلیغاتی خود بگنجاند. اگر با انواع دیگر از عکاسی مقایسه کنیم می بینیم که تقریباً در هیچ یک از شاخه های عکاسی به اندازه عکاسی تبلیغاتی نظرات سفارش دهنده در کار دخیل نیست. با رشد تکنولوژی و ایجاد رسانه های گوناگون یکی از موثرترین راه تبلیغات، تبلیغات بصری از طریق تلویزیون، اینترنت، روزنامه، مجله، بروشور و .. بوده و هست. در راستای تبلیغاتی موثر در این رسانه ها نیاز به داشتن تصاویری خلاق و با کیفیت از محصولات احساس می شود. داشتن عکس هایی مناسب از محصولات و فضاهای مختلف تأثیر فراوانی در داشتن کاتالوگ ، وب سایت و بروشوری مناسب و زیبا و در نهایت داشتن یک کسب و کار فوق العاده و خاص دارد. بنابراین در این حرفه مهم ترین کار آنالیز عقاید درخواست کننده و متقاعد کردن وی برای منتقل کردن تفکر و سلیقه خود بر اساس دید هنری و حرفه ای عکاسی می باشد.
برای معرفی محصولات و خدمات خود نیاز به عکاسی تبلیغاتی دارید؟ با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان اولیه می توانید با پشتیبانی پنتازوم تماس بگیرید: 09223896531 از همراهی شما در مسیرموفقیت لذت می بریم.