راه اندازی کسب و کار آنلاین
- کسب و کار اینترنتی
- خرداد 28, 1396
امروز برای شما از مدل های تجاری کسب و کار آنلاین توضیح می دهیم. در واقع مدل درآمد زایی کسب و کار شما قرار است همینجا مشخص شود. تصور کنید یک سس فوق العاده برای مصرف با ماکارانی درست کرده اید و می خواهید این محصول را به صورت آنلاین بفروشید. سوال ما از شما این است: چه مدل کسب و کاری را برای آن استفاده می کنید؟ و جواب احتمالی شما این است: آن را به شکل یک محصول تولید می کنم و میفروشم. خب این یک راه حل و یکی از مدل های تجاری کسب و کار آنلاین است اما قطعا تنها راه نیست. به این فکر کنید که چطور می توانید بهترین روش را ابداع کنید و قطعا نتایج آن را هم خواهید دید.
سه مدل ساده و ابتدایی برای مدل تجاری کسب و کار آنلاین شما وجود دارد:
که هر کدام از این موارد می توانند در حوزه های مختلفی باشند و قطعا برای فروش آن ها باید برنامه ریزی صورت بگیرد. حال هر کدام از این موارد را برای شما توضیح می دهیم:
فروش کالا
فروش کالا اولین مورد از مدل های تجاری کسب و کار آنلاین است که به ذهن می رسد. تولید یک فایل آموزشی، تولید یک محصول فیزیکی و بعد بازاریابی به صورت آنلاین برای آن انجام می شود. شما می توانید این محصول را به صورت مستقیم در فروشگاه آنلاین خودتان به فروش برسانید و از فروشگاه های واسط یا برخی از درگاه ها مانند آیدی پی که این امکان را به شما می دهند استفاده کنید.
مزایا: خرید آنلاین برای مشتریان شما مزایایی دارد که از آن جمله دریافت اطلاعات جامع در ذیل کامنت ها و توضیحات هر محصول، به اشتراک گذاری تجربه خرید با دیگر مشتریان و عدم نیاز به حضور فیزیکی در مغازه شما (در صورتی که مغازه هم داشته باشید) است. ویدئو ها، تصاویر و توضیحات مربوط به محصول شما دید جامعی به کاربر برای خرید می دهد.
معایب: در واقع باید محصولی داشته باشید و یک انبار که از اجناس تان نگهداری کنید و موارد مربوط به حمل کالا نیز به وجود می آید. بعضی از کالاها ممکن است تاریخ انقضا داشته باشند. اگر تعداد زیادی کالا در انبار نگهداری کنید ضرر می کنید اما اگر تعداد کمی هم ذخیره کنید، ممکن است پاسخگوی نیاز مشتری نباشید. در مورد کالاهای مجازی مانند انواع فایل البته این اشکالات وجود ندارد اما تولید محصولی که نیاز بازار هم باشد مورد دیگری است که باید به آن توجه کنید.
فروش خدمات
فروش خدمات برای فروشندگان آنلاین در واقع ایده آل است. شما می توانید از امکانات سایت خود برای تبلیغ کالای دیگران استفاده کنید. خدمات مربوط به مشاوره کسب و کار اینترنتی ارائه بدهید یا سرویس های مربوط به هاست و پشتیبانی سایت ارائه بدهید. در واقع تعداد زیادی از مدل های تجاری کسب و کار آنلاین بر اساس ارائه خدمات طراحی شده است. سیستم های تبلیغات کلیکی و بنر، سایت هایی که خدمات رپورتاژ ارائه میدهند و سایت های برون سپاری از این جمله هستند.
مزایا: اولین مزیتی که این روش دارد، صرفه جویی در هزینه هاست. شما لازم نیست که محصولی تولید یا خریداری و در انبار ذخیره کنید. علاوه بر آن این مدل تجاری راحت تر و راه اندازی آن ساده تر است.
معایب: رقابت در این حوزه بسیار بالاست و این موضوع به خصوص در مورد کلمات کلیدی خاص بیشتر است. شما باید برای این نوع خدمات برنامه بازاریابی محتوایی دقیقی داشته باشید. وبلاگ شما در این رابطه نقش کلیدی برای ارتباط با مشتری ایجاد می کند.
فروش اطلاعات
این مدل کسب و کاری است که بازاریابان اینترنتی و افرادی که به صورت تخصصی در این حوزه کار انجام میدهند انتخاب می کنند. هر کسب و کاری تا حدود معینی فروش کالا یا خدمات می تواند داشته باشد و بعد از آن نیاز به ارتقای سیستم، اضافه کردن کارمندان و موارد اجرایی دیگری برای توسعه است. اما زمانی که شما اطلاعات به فروش می رسانید تنها محدودیتی که دارید، ظرفیت هاست سایتتان است. به صورت معمول محصولات به صورت الکترونیکی ارائه می شوند و پرداخت ها خودکار هستند. بیشتر این محصولات کتاب های الکترونیکی قابل دانلود یا دیگر موارد مانند فایل های صوتی و آموزشی هستند. دسته ای دیگر از این سایت ها هزینه ها را از تعرفه عضویت تامین می کنند و حق عضویت به صورت سالیانه یا ماهیانه از اعضا دریافت می کنند.
مزایا: بهترین مزیت این روش قابل مدیریت بودن آن است. وقتی یک محصول ارائه کردید، دیگر احتیاجی نیست که برای فروش آن از بابت تامین نگرانی داشته باشید و می توانید تعداد زیادی خریدار را پشتیبانی کنید. (در اینجا مساله عدم موجودی در انبار مطرح نیست)
معایب: بزرگترین مساله ای که این فروشندگان با آن رو به رو هستند، اثبات ارزش محصول است. با این حجم از اطلاعاتی که به صورت رایگان در فضای مجازی موجود است، متقاعد کردن کاربران برای پرداخت در ازای محصول شما دشوار است و البته محتوای دیجیتال به سادگی قابل کپی و دزدی است.
چیزی که هر کدام از مدل های تجاری کسب و کار آنلاین نیاز دارند:
هر کدام از مدل های تجاری کسب و کار آنلاین را که انتخاب کرده باشید، نیاز به برنامه ریزی برای محتوا خواهید داشت. بدون آن هیچ وقت موتور های جستجو در نتایج سایت شما را درج نخواهند کرد و بازدید کننده هدفمند نیز نخواهید داشت. بنابراین توصیه ما تحلیل کسب و کار و برنامه ریزی پیش از هر اقدامی است.