3 راهنمایی برای مدیریت کسب و کار کوچک
- کسب و کار, کسب و کار اینترنتی
- آذر 18, 1396
اگرچه بازاریابی در اینستاگرام ممکن است ساده به نظر برسد؛ اما در حقیقت نیازمند اندیشه و تفکر زیادی است.
براساس تحقیقات صورت گرفته کمتر از دو دهم ثانیه طول میکشد تا اکانت اینستاگرام شما بر بروی مخاطبین آنلاین تاثیر بگذارد.
اگر شما یک اینستاگرام بیزنسی و با اهداف بازاریابی در اینستاگرام دارید اهمیت این موضوع بیشتر است و حتما نیاز به یکسری نکات اساسی و مناسب دارید.
با ما همراه باشید تا مراحل بازاریابی در اینستاگرام به صورت خوب و تاثیرگذار به شما آموزش دهیم تا درکسری از ثانیه، نظر مخاطبین را جلب کرده و آنها را متقاعد کنید که گزینه فالو را کلیک کنند!
براساس تحقیقات صورت گرفته توسط Jenn Herman اولین قدم در انتخاب یک بازاریابی اینستاگرام مناسب؛ انتخاب اسم حقیقی و واقعی برای اکانت شما است (منظور اسم پروفایل شماست نه نام کاربری اینستاگرام). بسیاری از افراد در مقوله بازاریابی اینستاگرام برای پیدا کردن شما و یا شرکتتان، اسامی حقیقی را جستجو میکنند و شما باید مطمئن باشید که با خواندن پروفایلتان به تقلبی بودن پروفایل شک نکنند.
شاید این موضوع خیلی واضح به نظر برسد اما علت مهم تری دارد. همانگونه که Jenn اشاره میکند؛ نام و نام کاربری اینستاگرام شما تنها راه برای پیدا کردن و اعتماد کردن به شماست. همچنین موضوع مهم بعدی این است که اسم شما در بازاریابی اینستاگرام، باید با نام و نام کاربری شما مطابقت داشته باشد.
توجه کنید که این نکته به این معنی نیست که شما نمیتوانید حتی یک ذره هم به اسم خود سر و سامان بدهید. آیا شما یک تخصص یا صنعت خاص دارید؟ آیا شما یک پیشنهاد خدماتی ویژه دارید؟ آیا شما از موضوع خاصی سر رشته دارید؟ پس شما میتونید این موارد رو به خوبی توی بیوگرافی اینستاگرامتان جا بدید!
بیاید باهم یک نگاهی به این بیوگرافی بیندازیم. همانطور که میبینید به خوبی حرفه ی او در بازاریابی اینستاگرام اش نمایان است. اضافه کردن مهارت های شما نه تنها شما را از دیگران جدا میکند بلکه باعث میشود که کاربران بتوانند با حرفه ی شما، شما را در اینستاگرام پیدا کنند.
یک بازاریابی اینستاگرام مناسب، باید بیزنس و آنچه که میخواهید انجام دهید را به خوبی شرح دهد. بنابرابن اگر شما میخواهید مهارت های خاص، سرگرمی و یا علاقه ی خود را نشان دهید؛ باید همه ی این ها را به خوبی در بازاریابی اینستاگرام خود جای دهید.
درباره اینکه چه ویژگی شما میتواند شما را از رقیبانتان جدا کند، به خوبی فکر کنید. آیا شما مهارت ویا تجربه ی خاصی دارید که بتواند دنبال کنندگان شما را جذب کند؟ این موضوع نتنها به بازدیدکنندگان پروفایل شما کمک میکند بلکه مشخص میکند که چرا آن ها شما را دنبال میکنند.
Meg Biram که نویسنده وب و فردی موثر در رسانه های اجتماعی است یک مثال بارز در این زمینه است. در بازاریابی اینستاگرام او شما میتوانید موارد مورد علاقه و سرگرمی هایش را در کنار حرفه ی مربوط به او ببینید.
استفاده از واژگان کلیدی قابلیت جستجوی شما را دربازاریابی اینستاگرام بهبود نمیبخشد (به جز استفاده از اسم که در مرحله اول که قبلا گفته شد) اما به شما کمک میکند تا با دنبال کنندگان خود ارتباط بهتری داشته باشید و آن ها با محتوای شما در تعامل باشند.
موقعی که تصمیم به انتخاب واژگان کلیدی در بازاریابی اینستاگرام خود داشتید، سعی کنید به ارزش های مورد نظر خود و مخاطبینتان فکر کنید. اگر شما با اهداف اقتصادی از اینستاگرام استفاده میکنید؛ اندکی از وقت خود را برایساختن یک پروفایل کاربرپسند صرف کنید. مشکلات و علاقه مندی آنها چیست؟ و چه واژگان کلیدی به شما برای حل مشکل انها کمک بیشتری میکند؟
از واژگان کلیدی مناسب با مخاطبتان و اهدفتان استفاده کنید به گونه ای که آنها متوجه بشوند شما که هستید و چرا پیشنهاد شده اید و یا اینکه چرا اکانت شما مربوط و یا نامربوط به انها است.
واژگان کلیدی Luvvie Ajayi (نویسنده فرهنگ عام) را نگاه کنید تا متوجه شوید که او چگونه از واژگان کلیدی مناسب در بازاریابی اینستاگرام برای مشخص کردن برند و ارتباط با مخاطبانش استفاده کرده است.
برخلاف سایر شبکه های اجتماعی که در برابر لینک های قرار داده شده در آن سر سخت نیستند، بازاریابی اینستاگرام اینگونه نیست. درحال حاضر اینستاگرام فقط یک لینک قابل کلیلک در اپلیکیشن خود ارائه میکند که آن هم در قسمت بیوگرافی است. بسیاری از فعالین اقتصادی از این لینک برای فرستادن فالوورها به وبلاگ و وب سایتشان استفاده میکنند که این مساله خیلی مهمی است. اما این موضوع در تجارت الکترونیک که بحث محصولات روز وجود دارد یا همچنین موضوعاتی مثل وبینار و بازریابی محصول که نیاز به لینک های به روز و به اصطلاح داغ وجود دارد، این مساله یک چالش بزرگ است.
برای حل این مشکل برخی از کسب و کارهای اقتصادی لینک های خود را به روز میکنند و به فالوورهای خود میفرستند و یا بعضا دیده شده است که در هشتگ های هر پست لینک های مربوطه را قرار میدهند. مشکل دیگری که در بازاریابی اینستاگرام و خود اینستاگرام وجود دارد؛ عدم رعایت مسائل سلسله مراتب زمانی است و زمانی که یک عکس در اینستاگرام پست میشود و عبارت ((لینک در بیوگرافی)) قرار داده میشود، لینک بیوگرافی مطابق با آن عکس به روز رسانی نمیشود.
از آنجایی که در اینستاگرام فقط یک لینک قابل کلیک وجود دارد بعدا از آن یک بیوگرافی اینستاگرام پولی به نام Linkin.bio ساخته شد که به راحتی میشود در آن همانند یک فروشگاه آنلاین به بازاریابی پرداخت. با Linkin.bio شما میتوانید هر عکسی را که پست میکنید، لینک مربوط به ان را نیز اضافه کنید که مخاطبان شما را مستقیم به همان محصول در فروشگاه و وب سایت شما منتقل میکند. شما همچنین میتوانید صفحات و وبسایت های مختلفی را اضافه کنید بدون اینکه نیاز به عوض کردن لینک در بیوگرافی خود داشته باشید.
زمانی که هرکدام از فالوورهای شما بر روی لینک موجود در بیوگرافی شما کلیک کنند به صفحه ای منتقل میشوند که تمام عکسهایی که برای آنها لینک وجود دارد نمایش داده میشود و مخاطب میتواند بر اساس نیاز خود روی عکس مورد نظر خود کلیک کند و به صفحه ی مربوط به خود هدایت شود.
درست است که باید در بازاریابی اینستاگرام خود به این موضوع بپردازید که شما که هستید و قرار است چکار کنید. اما باید بدانید که بازاریابی اینستاگرام یک رسانه صرفا جدی و بی نشاط نیست و شما باید در بیوگرافی خود به کمی خلاقیت و نشاط توجه داشته باشید.
در اینجا ما چندین راه حل فوق العاده برای خلاقیت بهتر را بشما نشان میدهیم:
* استفاده از شکلک ها در فضای خالی متن 🙁
* استفاده از هشتگ (برچسب) برای بالا بردن رقابت و یا ایجاد کمپین در اینستا گرام (هشتگ در بیوگرافی فقط از طریق وب قابلیت کلیک کردن دارد)
* تغییر فونت در بیوگرافی اینستاگرام از طریق Textizer
* استفاده از Return برای اضافه کردن فاصله بین خطوط در بیوگرافی اینستاگرام (البته فقط در نسخه وب کاربرد دارد نه موبایل!)
Dana Fox با یک طراحی خلاقانه در بازاریابی اینستاگرام خود از شکلک ها و فونت های مختلف استفاده کرده و شخصیت خود را معرفی کرده است. او همچنین از فاصله بین خطوط برای نمایش بهتر اینستاگرام خود استفاده کرده است.
برای بازاریابی در اینستاگرام، در نظر داشته باشید که کار موثر اون بازاریابی اینستاگرامی هست که خلاقانه و تاثیرگذار باشد و در نگاه اول کاربر رو متقاعد کند که دکمه فالو رو کلیک کند! مرور بر آنچه که بررسی کردیم:
– بیان کنید که شما کی هستید و میخواهید چکار کنید.
– مخاطبین هدف خودتون رو با واژگان کلیدی مناسب انتخاب کنید.
– یک لینک به وب سایت و وبلاگتون قرار بدید و یا با استفاده از Linkin.bio محصولاتتون رو به مخاطباتون معرفی کنید.
– شخصیتتون رو به اشتراک بگذارید.
-یک راه ارتباطی بین خودتون و مخاطبانتون ایجاد کنید.
در اینجا فقط مثال های کوچکی از نحوه معرفی برندهای تجاری و فروش محصولاتتون با استفاده از بیوگرافی خلاقانه اینستاگرام زده شد. به هرحال اگر شما تصمیم گرفتید با توجه به نمونه های گفته شده بازاریابی در اینستاگرام را به بهترین شکل انجام بدهید و یا حتی یک بیو کاملا متفاوت داشته باشید، یادتون باشه که مسائلی که گفته شد رو برای داشتن یه بازاریابی اینستاگرام خلاقانه به خاطر بسپارید.
آزاده
بنظرم اگه توی اینستاگرام همین طور بتونین این پیج های مفید رو معرفی کنید خیلی خوبه
مثل پست های قبلی که توی اینستاگرام بود خیلی به درد من که مدام توی اینستا هستم میخوره
خیلی خیلی ایده برام درست می کنن
ممنون
لیلی آزاد
بله. فکر خوبیه! اتفاقا یه سری پست های منتخب رو توی اینستا هم درج می کنیم. این آدرس پیجمون هست:
http://instagram.com/pentazoom.ir